Mózes a legnagyobb próféta, és a Tóra a legfontosabb kinyilatkoztatás. A Tórát olvassák el éves ciklusban a zsinagógákban, illetve hét évente egyszerre az egészet, "államigazgatásilag", a világi hatalom részéről. (Az ókori Izrael után a modern Izrael állam is felélesztette ezt a szokást. Nincs ezzel probléma - szerintem - de azt azért jegyezzük meg, hogy ez azért nem egy szekuláris gesztus.)
Vannak olyan zsidó irányzatok, melyek más könyveket nem is fogadnak el a Tórán kívül. Ilyenek voltak a szadduceusok, akik közül a templomi papság is kikerült. Illetve ilyenek a szamaritánusok, akiket a zsidóság nem tart zsidónak, de kívülállóként, vallástörténetileg mégiscsak zsidó irányzatnak kell őket tekinteni.
Hogy miért a Tóra, és csak a Tóra a legfontosabb, arra nehéz válaszolni. De szerintem célszerűbb lenne a kérdést úgy feltenni, hogy miért került a többi könyv a kánonba a Tóra mellé, és miért maradtak ki azok, amelyek kimaradtak. Na nem mintha erre könnyebb lenne a válasz. :)